Σάββατο 22 Ιανουαρίου 2011

Αδικαιολόγητη απουσία οποιασδήποτε αναφοράς στον Ελληνισμό της Βορείου Ηπείρου στο βιβλίο της Γεωγραφίας της Ε΄ Δημοτικού.

Προς: Παιδαγωγικό Ινστιτούτο

Κοινοποίηση: Υπουργό παιδείας, δια βίου μάθησης και Θρησκευμάτων,
κα Άννα Διαμαντοπούλου

Αθήνα, 14 Ιανουαρίου 2010
Με την παρούσα επιστολή μας θα θέλαμε να σας εκφράσουμε τη δυσαρέσκειά και την έντονη διαμαρτυρία μας σχετικά με το περιεχόμενο του βιβλίου Γεωγραφίας της Ε’ Δημοτικού με τίτλο «Μαθαίνω για την Ελλάδα».


Στο συγκεκριμένο βιβλίο υπάρχει ξεχωριστή ενότητα με θέμα : «Ελληνισμός εκτός συνόρων» στην οποία ενώ αφιερώνονται κεφάλαια για τον ελληνισμό της Κύπρου της Κωνσταντινούπολης και άλλων περιοχών καθώς και για τους απόδημους Έλληνες ανά τον κόσμο δεν γίνεται η παραμικρή αναφορά στην Ιδιαίτερή μας πατρίδα τη Βόρειο Ήπειρο και τον αυτόχθονα ελληνικό πληθυσμό που διαβιεί εκεί.

Εύλογα διερωτούμεθα προς τι αυτή η αποσιώπηση;.....
Η περιοχή που σήμερα ονομάζεται Βόρειος Ήπειρος ουσιαστικά αποτελεί το βόρειο κομμάτι του ενιαίου γεωγραφικού χώρου της Ηπείρου, το οποίο όμως το 1913 με παρέμβαση των τότε μεγάλων δυνάμεων αποδόθηκε αυθαίρετα στο νεοσύστατο Αλβανικό κράτος, χωρίς να ληφθεί υπ’ όψιν η ελληνική ιστορία και ο ελληνικός πολιτισμός.
Απ’ τον σημερινό χώρο της Βορείου Ηπείρου πρέπει να τονίσουμε πως κατάγονταν οι περισσότεροι απ τους μεγαλύτερους ευεργέτες του ελληνικού έθνους, όπως οι : Ευάγγελος και Κωνσταντίνος Ζάππας (Λάμποβο Αργυροκάστρου), Χρηστάκης Ζωγράφος (Κεστοράτι Αργυροκάστρου), Γεώργιος και Σιμών Σίνας (Μοσχόπολη Κορυτσάς), Γεώργιος Αρσάκης (Πρεμετή), Ιωάννης Μπάγκας (Κορυτσά) και άλλοι.

Ζάππειο Μέγαρο, Ζωγράφεια Διδασκαλία, Αστεροσκοπείο Αθηνών, Αρσάκεια Σχολεία, Αρσάκειο Μέγαρο είναι μερικά απ τα σημαντικότερα έργα που προέρχονται απ την προσφορά τους στην Ελλάδα.

Η Βόρειος Ήπειρος επίσης αποτελεί τόπο καταγωγής χιλιάδων ανθρώπων που συμμετείχαν στους αγώνες του ελληνικού έθνους για ελευθερία και ανεξαρτησία. Η αδικαιολόγητη απουσία οποιασδήποτε αναφοράς στον ελληνισμό της Βορείου Ηπείρου αποτελεί ασέβεια στη μνήμη τους αλλά και στην Ελληνική Ιστορία.

Να υπενθυμίσουμε ότι στο ελληνικό βιβλίο της Ιστορίας της Γ΄ Λυκείου της Ελλάδας, που διδάσκονταν μέχρι πριν λίγα χρόνια, υπήρχε αναφορά στον Βορειοηπειρωτικό Αγώνα του 1914, ο οποίος κατέληξε στην υπογραφή του Πρωτοκόλλου της Κερκύρας στις 17 Μαΐου του ίδιου έτους με το οποίο αναγνωρίστηκε η Αυτονομία και η Ελληνικότητα της περιοχής απ τις μεγάλες δυνάμεις και το ίδιο το Αλβανικό κράτος. Η σημαντική αυτή αναφορά όμως στο βιβλίο Ιστορίας που διδάσκεται σήμερα στους μαθητές της Γ΄ Λυκείου έχει απαλειφθεί. Γιατί;

Όλα αυτά συμβάλουν στο ότι η μαθητιώσα νεολαία και γενικότερα οι νεότερες γενιές των Ελλήνων να μην έχουν την ελάχιστη πληροφόρηση όχι μόνο για την Ιστορία και την προσφορά αλλά και την ίδια την ύπαρξη του Βορειοηπειρωτικού Ελληνισμού. Ήδη οι βορειοηπειρώτες αποτελούμε υγιές κομμάτι της Ελληνικής κοινωνίας από τότε που έπεσαν τα ηλεκτροφόρα συρματοπλέγματα που είχε εγκαταστήσει το καθεστώς του Ενβέρ Χότζα στην Αλβανία και με τα οποία μας χώριζαν απ τη μητέρα Ελλάδα.

Σήμερα στα ελληνικά θρανία κάθονται πολλοί μαθητές με βορειοηπειρωτική καταγωγή απ τους οποίους όμως με το παρόν εκπαιδευτικό σύστημα αφαιρείται το δικαίωμα να ενημερωθούν για την Ιστορία των προγόνων τους που υπέφεραν ουκ ολίγα στο όνομα του Ελληνισμού.

Και ενώ όλα αυτά διαδραματίζονται στην Ελληνική παιδεία, την ίδια στιγμή το Αλβανικό εκπαιδευτικό σύστημα διδάσκει στους Αλβανούς μαθητές τον Αλυτρωτισμό εις βάρος της Ελλάδας, προωθώντας την ιδέα της Μεγάλης Αλβανίας. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το σχολικό βιβλίο Γεωγραφίας της Γ΄ Λυκείου, το οποίο περιλαμβάνει ξεχωριστό κεφάλαιο με τίτλο: «Οι Αλβανικές Περιοχές στην Ελλάδα»!

Έτσι οι αλβανοί μαθητές και μαζί με αυτούς τα ελληνόπουλα της Βορείου Ηπείρου (παραπληροφορούνται) ότι 8 νομοί της Βορειοδυτικής Ελλάδος είναι αλβανικά εδάφη, τα οποία αδίκως προσαρτήθηκαν στο Ελληνικό κράτος το 1913.

Ο Βορειοηπειρωτικός Ελληνισμός αποτελεί τη μοναδική κοινότητα που έχει εδαφική συνέχεια με το Ελληνικό κράτος συνεπώς δεν θα μπορούσε να μην είναι δίκαιο το αίτημα για αποκατάστασή σου στην Ελληνική Παιδεία.

Καλούμε λοιπόν το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο να προβεί στις απαραίτητες προσθήκες και διορθώσεις στο βιβλίο Γεωγραφίας της Ε’ Δημοτικού «Μαθαίνω για την Ελλάδα», (αλλά κατ' επέκτασιν και σε κάθε σχετικό σχολικό βιβλίο), με τις οποίες θα εκπονηθεί ένα ανάλογο κεφάλαιο αφιερωμένο στον Ελληνισμό της Βορείου Ηπείρου, με στοιχεία από την Ιστορία, την Γεωγραφία και τον Πολιτισμό του. Αυτό που ζητούμε δεν είναι ιδιαίτερη μεταχείριση αλλά ίση με αυτήν που απολαμβάνουν και οι υπόλοιπες εστίες Ελληνισμού, διεκδικώντας την αναγνώριση και τη θέση που δικαιούται στο Ελληνικό Εκπαιδευτικό Σύστημα.

Νεολαία Βορειοηπειρωτών