Φύλλο και φτερό κάνει από σήμερα τον Προϋπολογισμό η πολυπληθής τρόικα, που έφτασε στην Αθήνα για να εξετάσει τις αποκλίσεις της φετινής χρονιάς και τα τυχόν μέτρα που μπορεί να απαιτηθούν αλλά και να εξειδικεύσει τα μέτρα τού 2011 που θα ενταχθούν στο προσχέδιο, το οποίο θα κατατεθεί στη Βουλή στις 4 Οκτωβρίου.
Οι τρεις επικεφαλής (της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Σερβάς Ντερούζ, του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου Πολ Τόμσεν και της ΕΚΤ Κλάους Μαζούχ) έχουν ραντεβού στην Αγγλία την Τετάρτη με τον υπουργό Οικονομικών Γιώργο Παπακωνσταντίνου, τον οποίο και θα συνοδεύσουν στο road show σε Λονδίνο, Παρίσι και Φρανκφούρτη και πιθανότατα θα επιστρέψουν μαζί του στην Αθήνα.....
Τα ειδικά κλιμάκια της τρόικας, που θα έχουν εκτενείς συναντήσεις με τους υπουργούς Οικονομίας, Εργασίας, Περιβάλλοντος, Υγείας, Υποδομών, Εσωτερικών και Αμυνας, αναμένεται να εστιάσει στις υποχρεώσεις που έχουν βάσει του Μνημονίου, και δη σε ποιο βαθμό τις έχουν υλοποιήσει. Θα εστιάσουν μεταξύ άλλων, και όπως είναι φυσικό, στο άνοιγμα των κλειστών επαγγελμάτων και δη των ιδιοκτητών φορτηγών δημόσιας χρήσης, που βρίσκεται ήδη στη Βουλή για ψήφιση, και στο νομοσχέδιο για την αναδιάρθρωση του ΟΣΕ.
Το μεγάλο βάρος από πλευράς τρόικας αναμένεται να δοθεί στον Προϋπολογισμό, όχι μόνο του τρέχοντος έτους αλλά και του 2011, καθώς στις 4 Οκτωβρίου θα κατατεθεί στη Βουλή το πρώτο προσχέδιο Προϋπολογισμού με τη σύμφωνη γνώμη της τρόικας των δανειστών.
Στο μεν πρώτο, που είναι και το άμεσα ζητούμενο, δηλαδή η κάλυψη της φετινής τρύπας -που ανέρχεται στα 3,5 δισ. ευρώ συγκρινόμενο με τον περσινό προϋπολογισμό ή στα 2,2 δισ. ευρώ βάσει των αρχικών προβλέψεων του Προγράμματος ή 1,5 δισ. ευρώ βάσει των νέων εκτιμήσεων του Αυγούστου (!)- δεν δόθηκε καμία απάντηση από τον πρωθυπουργό κατά το διήμερο στη ΔΕΘ.
Το ερώτημα λοιπόν για το πώς θα καλυφθεί η τρύπα του φετινού Προϋπολογισμού εκτιμάται ότι θα απαντηθεί από την τρόικα, της οποίας το τεχνικό κλιμάκιο που βρίσκεται από την περασμένη Δευτέρα στην Αθήνα αναζητεί τρόπους επίλυσης του προβλήματος και κατά πώς φαίνεται από τις πρώτες ενδείξεις φαίνεται να «γέρνει» στην ασφαλή μέθοδο της μείωσης των δαπανών. Σύμφωνα με πληροφορίες, η περικοπή των δαπανών μπορεί να γίνει μέσω τριών μεθόδων:
1 Κατάργηση ή συγχώνευση φορέων και οργανισμών, καθώς σταθερή θέση της τρόικας είναι ότι το Δημόσιο πρέπει να συρρικνωθεί λόγω υψηλού κόστους. Για την ώρα απομακρύνεται το ενδεχόμενο των απολύσεων από τον ίδιο τον πρωθυπουργό, βάσει των δηλώσεών του στη ΔΕΘ.
2 Μείωση της δαπάνης μισθοδοσίας, που μπορεί να μεταφραστεί σε νέα μείωση επιδομάτων, κυρίως όσων εργαζομένων θα μετακινηθούν από φορείς και οργανισμούς που θα καταργηθούν ή θα συγχωνευθούν, καθώς και από τη μη ανανέωση συμβάσεων.
3 Το τελευταίο σχέδιο είναι η μείωση κατά περίπου 1,5 δισ. ευρώ της συνολικής ετήσιας δαπάνης των 2,7 δισ. ευρώ από τα εξοπλιστικά προγράμματα, μέσω κυρίως της μετάθεσης του χρόνου παραλαβής των εξοπλιστικών, ώστε τα κονδύλια που θα διατεθούν για άμυνα και εξοπλισμούς να κινηθούν κοντά στα 1,2 δισ. ευρώ.
Στόχος της τρόικας είναι το έλλειμμα να περιοριστεί στο 8,1% του ΑΕΠ -αν και μισή μονάδα παραπάνω δεν θα δημιουργούσε προβλήματα, όπως έλεγαν αρμόδιοι παράγοντες του υπουργείου Οικονομικών.
Στο δε δεύτερο κομμάτι, της κατάρτισης του Προϋπολογισμού του 2011, θα εξειδικευτούν τα μέτρα των 9,65 δισ. ευρώ ή 4,3% του ΑΕΠ, που αφορούν φορολόγηση αυθαιρέτων, άδειες και δικαιώματα τυχερών παιχνιδιών, πράσινα τέλη κ.λπ., με έμφαση στη μετάταξη του 30% των προϊόντων και υπηρεσιών από το χαμηλό συντελεστή ΦΠΑ 11% στον υψηλό 23%. Γι' αυτό το τελευταίο μέτρο είναι σίγουρο πως θα δοθεί η σκληρότερη μάχη, καθώς η κυβέρνηση θέλει να το αποφύγει λόγω σημαντικών επιβαρύνσεων που θα επέλθουν σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις.
Αντ' αυτού αντιπροτείνεται προφανώς η περαίωση όλων των ανέλεγκτων χρήσεων μέχρι σήμερα που, όπως εκτιμάται, μπορεί να αποδώσει υπερδιπλάσια των ζητούμενων εσόδων. Το γεγονός όμως ότι πρόκειται για ένα μέτρο με απόδοση άπαξ, η μάχη για να πείσουν την τρόικα θα είναι σκληρή. Γι' αυτό άλλωστε και ο πρωθυπουργός από τη ΔΕΘ απλώς απομάκρυνε την εξίσωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στο πετρέλαιο θέρμανσης-κίνησης, αφήνοντας ανοιχτό το ενδεχόμενο γι' αργότερα, με πιθανότερο το σενάριο ισχύος του από την επόμενη σεζόν.
enet
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου