Σάββατο 28 Αυγούστου 2010

Ρωσία: για πρώτη φορά έστειλε πετρελαιοφόρο της με προορισμό την Κίνα διαμέσου της παγωμένης θάλασσας του Αρκτικού Ωκεανού.

Αν το πετρελαιοφόρο «Μπάλτικα» φτάσει στον προορισμό του, θα έχει ανοίξει για τη Ρωσία έναν νέο δρόμο στρατηγικής σημασίας για το εμπόριο (φωτ. Reuters)
 ...
Πεδίον δόξης λαμπρόν ελπίζει ότι θα βρει στην Αρκτική η Ρωσία, η οποία για πρώτη φορά έστειλε πετρελαιοφόρο της με προορισμό την Κίνα διαμέσου της παγωμένης θάλασσας του Αρκτικ.
ύ Ωκεανού. Για τη Μόσχα, ένας τέτοιος δρόμος μπορεί να αποβεί μείζονος στρατηγικής σημασίας για το εμπόριό της αλλά να της επιφέρει και άλλα ευεργετήματα. Από το νησί της Αρκτικής Σαμοϊλόφσκι, κοντά στις εκβολές του ποταμού Λένα στο απώτατο σημείο της Σιβηρίας, όπου πήγε πριν από δύο ημέρες, ο πρωθυπουργός Βλαντίμιρ Πούτιν άφησε να εννοηθεί ότι η χώρα μπορεί να επεκταθεί οικιστικά ώς εκεί, στα μέχρι τώρα αφιλόξενα μέρη, αν ο καιρός επιβεβαιώσει την τάση για θερμά, δύσκολα καλοκαίρια όπως το φετινό στο νοτιότερο τμήμα της Ρωσίας. Η αύξηση της θερμοκρασίας παγκοσμίως, αν και γενικά δυσάρεστη και -ακόμα χειρότερα- επικίνδυνη για τον πληθυσμό της Γης, ανοίγει νέους δρόμους για... ρωσικές μπίζνες. Η τήξη των πάγων, που, σύμφωνα με ορισμένες επιστημονικές μελέτες, θα έχουν εξαφανιστεί ώς το 2050, θα επιτρέψει την ανάπτυξη της διεθνούς ναυσιπλοΐας μέσω της Αρκτικής.
Το «στοίχημα» του «Μπάλτικα»
Το πετρελαιοφόρο «Μπάλτικα», με τη βοήθεια των παγοθραυστικών «Ταϊμούρ» και «Ροσία», απέπλευσε από το Μουρμάνσκ στα μέσα Αυγούστου για πειραματικό ταξίδι που θα βοηθήσει να καταγραφεί η δυνατότητα για πλόες μέσω αυτού του δρόμου. Η ιστοσελίδα της ιδιοκτήτριας εταιρείας του «Μπάλτικα» Σοβκομφλότ αναφέρει ότι στόχος του ταξιδιού «είναι να καθοριστεί αν είναι εφικτή η διανομή καυσίμων με τρόπο τακτικό, ασφαλή και οικονομικά βιώσιμο προς τις αγορές της νοτιοανατολικής Ασίας». Ο θαλάσσιος δρόμος που δοκιμάζεται είναι πιο δύσκολος, σημειώνει η εταιρεία, κυρίως εξαιτίας της ύπαρξης των πάγων και του γεγονότος ότι σε ορισμένα σημεία τα νερά είναι αβαθή, όμως είναι σαφώς πιο σύντομος από εκείνον μέσω του καναλιού του Σουέζ. Δεκατρείς χιλιάδες χιλιόμετρα έναντι 22.200.
Η ανάπτυξη της Αρκτικής είναι στρατηγικής σημασίας για τη Ρωσία, που ορέγεται τους τεράστιους φυσικούς πόρους της περιοχής, έχει όμως και φιλοδοξίες να ελέγξει αυτή το νέο εμπορικό πέρασμα. «Η κυβέρνησή μας αντιλαμβάνεται άριστα τις προοπτικές του βόρειου θαλάσσιου περάσματος ως διαμετακομιστικού διαδρόμου (transit) και έχει θέσει ως στόχο την ανάπτυξή του», δήλωσε ο διευθυντής της Σοβκομφλότ Ιγκόρ Πανκόφ.
«Σφραγίδα» στην Αρκτική
Ηδη από το 2008, το Κρεμλίνο είχε διαμορφώσει τη στρατηγική που ώς το 2020 θα κάνει τη Ρωσία «την κύρια δύναμη στην Αρκτική». Ο στρατηγικός σχεδιασμός προβλέπει μεταξύ άλλων την εκπόνηση της αναγκαίας «τελωνειακής και φορολογικής νομοθεσίας» για τα σκάφη που θα διέρχονται από τα χωρικά της ύδατα. Βάσει του ίδιου πλάνου, μεταξύ 2011 και 2015, η Ρωσία θα πρέπει «να έχει εξασφαλίσει το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στην παραγωγή και μεταφορά φυσικών πόρων». Η επιστημονική γνώση λέει ότι στην Αρκτική βρίσκεται το 13% των παγκόσμιων αποθεμάτων πετρελαίου και το 30% των αποθεμάτων φυσικού αερίου, που ακόμα δεν έχουν ανακαλυφθεί.
Η Ρωσία σχεδιάζει το μέλλον της με φόντο τις φωνές μη κυβερνητικών οργανώσεων προστασίας του περιβάλλοντος που λένε ότι είναι απαράδεκτο όχι μόνο να μην ενεργούμε για να αντιμετωπίσουμε την υπερθέρμανση του πλανήτη, αλλά να εκμεταλλευόμαστε κιόλας τις ζημιογόνες συνέπειές του για την εξασφάλιση κερδών.
enet

Δεν υπάρχουν σχόλια: