Άκρως ανησυχητική είναι η πορεία των δημοσίων εσόδων. Πληροφορίες αναφέρουν ότι η «μαύρη τρύπα» στον τομέα αυτό προσεγγίζει τα 700 εκατομμύρια ευρώ στο πεντάμηνο, επιδεινώνοντας ακόμα περισσότερο την κατάσταση σε σχέση με την εικόνα του διαστήματος Ιανουαρίου – Απριλίου.

Η διευρυμένη απόκλιση οφείλεται τόσο στα απογοητευτικά αποτελέσματα από τα έσοδα του φόρου προστιθέμενης αξίας, όσο και στη σημαντική μείωση του φόρου, που καταβάλουν οι επιχειρήσεις. Τα μηνύματα, που φτάνουν από τις εφορίες όλης .......
της χώρας, δείχνουν ότι όλο και περισσότερα νομικά πρόσωπα δηλώνουν είτε ζημιές, είτε μείωση κερδών. Η εικόνα αυτή είναι σε κάποιες περιπτώσεις πραγματική και σε κάποιες άλλες πλασματική –με στόχο να πληρώσουν λιγότερο φόρο ή να αποφύγουν τις «έκτακτες» εισφορές. Είτε έτσι, είτε αλλιώς, το θέμα είναι ότι –υπό αυτές τις συνθήκες– το Δημόσιο βάζει λιγότερα χρήματα στα ταμεία του. Έτσι, ο φόρος νομικών προσώπων είναι μειωμένος τουλάχιστον 20% σε σχέση με πέρυσι. Μάλιστα, όπως σημειώνει αρμόδιος παράγοντας του υπουργείου Οικονομικών, οι απώλειες από τον φόρο αυτό δεν αποκλείεται να φθάσουν το 1 δισ. ευρώ.

Επιπλέον, αν υπολογίσουμε και τις οφειλόμενες επιστροφές φόρου, που έχουν παγώσει πλέον έως το τέλος Σεπτεμβρίου, τότε ο ρυθμός αύξησης των εσόδων βρίσκεται κάτω από το μισό του ετήσιου στόχου 11,7%. Και δεν είναι μόνο οι επιστροφές ΦΠΑ, που πάγωσαν, και φόρου εισοδήματος, που καθυστερούν. Σύμφωνα με πληροφορίες του Capitaltax, πρόβλημα υπάρχει και με τις επιστροφές του ειδικού φόρου κατανάλωσης του πετρελαίου θέρμανσης προς τους βενζινοπώλες, μέσω του συστήματος «ΗΦΑΙΣΤΟΣ». Μπορεί η περίοδος διάθεσης να έχει ολοκληρωθεί και οι περισσότεροι πρατηριούχοι να έλαβαν –με καθυστέρηση έως και ένα μήνα– την επιστροφή του ειδικού φόρου κατανάλωσης, υπάρχουν όμως και αυτοί στη Βόρεια Ελλάδα, που πωλούσαν το συγκεκριμένο καύσιμο έως και τις 15 Μαΐου, λόγω καιρικών συνθηκών, και ακόμα δεν τους έχει επιστραφεί ο φόρος που έχουν βάλει από την τσέπη τους ! Αν σκεφτεί κανείς ότι πολλοί πελάτες τους δεν έχουν ακόμα εξοφλήσει τις οφειλές τους προς αυτούς και ότι η κατανάλωση έχει μειωθεί λόγω των αυξήσεων των φόρων, γίνεται κατανοητό ότι αντιμετωπίζουν σημαντικό πρόβλημα ρευστότητας. Και δεν είναι μόνο αυτό.

Σε όσους επιστρέφεται ο φόρος, δεν παίρνουν όλο το ποσό, αλλά γίνεται συμψηφισμός με χρέη, που πιθανώς έχουν προς της εφορία, και λαμβάνουν πίσω τη διαφορά.

Το υπουργείο οικονομικών αντιμετωπίζει συνεπώς με δύο μέτρα και δύο σταθμά τις επιχειρήσεις στην Ελλάδα, αφού – στις εξαγωγικές και τις υπόλοιπες, για τις οποίες έχει παγώσει την επιστροφή ΦΠΑ μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου - δεν δέχεται το αίτημά τους για συμψηφισμό επιστροφών – οφειλών, ώστε να μη στεγνώσουν από ρευστό τα ταμεία τους.

Όταν, μάλιστα, το Δημόσιο χρωστάει πάνω από 12 δισ. ΕΥΡΩ προς τις επιχειρήσεις – σύμφωνα με έρευνα του ΕΒΕΑ – (με πάνω από 3 δισεκατομμύρια ΕΥΡΩ να είναι οι οφειλές από επιστροφές ΦΠΑ), και ο γενικός γραμματέας του υπουργείου οικονομικών, Ηλίας Πλασκοβίτης, αποκάλυψε ότι οι ληξιπρόθεσμες οφειλές προς το Δημόσιο φτάνουν πλέον τα 50 δισ. ΕΥΡΩ (βλ. σχετικό video στο CapitalTV), είναι προφανές ότι η όποια επιχείρηση συμψηφισμού θα λειτουργήσει προς όφελος και των δύο πλευρών, σε μια πραγματικά δύσκολη συγκυρία τόσο για το Δημόσιο, όσο και για την αγορά.

Η κακή πορεία των εσόδων μαζί με τις καθυστερήσεις σε όσα έχουν συμφωνηθεί με την Ε.Ε., το ΔΝΤ και την ΕΚΤ θα τεθούν στο επίκεντρο των ελέγχων της τρόικας από τον οποίο και θα καθοριστεί η εκταμίευση των υπόλοιπων δόσεων του δανείου προς τη χώρα μας.

Το πρώτο κρας τεστ θα ξεκινήσει στο τέλος Ιουλίου και θα ολοκληρωθεί στις 6 Αυγούστου. Αν πετύχουμε, θα πάρουμε 9 δισ. ευρώ το Σεπτέμβριο. Τρεις μήνες μετά θα ακολουθήσει ο επόμενος έλεγχος για να έρθουν στην Ελλάδα ακόμη 9 δισ. ευρώ το Δεκέμβριο. Το 2011 η Ελλάδα προγραμματίζεται να λάβει 40 δισ. ευρώ, 24 δισ. ευρώ το 2012 και τα υπόλοιπα 8 δισ. ευρώ το 2013.

Πηγές στις Βρυξέλλες αναφέρουν ότι δεν μπορεί να θεωρείται βέβαιη ούτε η εκταμίευση της 2ης δόσης με βάση τη μέχρι τώρα πορεία της κυβέρνησης και συστήνουν επιτάχυνση σε διάφορα πεδία, όπως για παράδειγμα στο ασφαλιστικό.

Στέλιου Κράλογλου - Νεκτάριου Β. Νώτη