Νέο άλμα ανόδου, πιθανότατα ακόμη και πάνω από το 6%, θα σημειώσει ο πληθωρισμός τον Ιούλιο, λόγω της δεύτερης σε τρεισήμισι μήνες αύξηση του ΦΠΑ, που «μπαίνει στην καθημερινότητά μας» από την ερχόμενη Πέμπτη, 1η Ιουλίου. Mάλιστα σε καθεστώς ΦΠΑ εντάσσονται και υπηρεσίες που έως τώρα είχαν εξαιρεθεί.
Του Θανάση Hλιοδρομίτη
Στους πρωταγωνιστές του νέου κύκλου ανατιμήσεων που θα ενσκήψουν στην ελληνική αγορά, θα προστεθούν αυτή τη φορά, πλάι στα καύσιμα, τα ταξί και οι υπηρεσίες που παρέχουν οι δικηγόροι, οι συμβολαιογράφοι, τα ιατρικά και διαγνωστικά κέντρα κ.λπ.....Σε αυτές τις περιπτώσεις το τίμημα που θα κληθούν να πληρώσουν οι καταναλωτές θα είναι εξαιρετικά «αλμυρό» και θα μεταφράζεται διψήφια ποσοστά αυξήσεων, που σε ορισμένες περιπτώσεις θα ισούνται με το σύνολο του ΦΠΑ: 11% στα ταξί, έως 23% στα δικηγορικά έξοδα και στις συμβολαιογραφικές πράξεις, 11% στις υπηρεσίες που παρέχουν τα ιατρικά και διαγνωστικά κέντρα.
Σε καθεστώς ΦΠΑ εντάσσονται και τα ενοικιαζόμενα δωμάτια, κάτι πολύ επίκαιρο ενόψει της τουριστικής περιόδου.
Σε αυτή την περίπτωση, όμως, το πιθανότερο είναι να μην επιβαρυνθούν περαιτέρω οι τιμές τους, καθώς η ζήτηση φέτος είναι εξαιρετικά περιορισμένη, ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά τους εγχώριους τουρίστες, που είναι και οι κύριοι πελάτες των ιδιοκτητών μικρών επιχειρήσεων καταλυμάτων.
Οι επιπτώσεις στην καθημερινότητα του καταναλωτή θα αρχίσουν να φαίνονται από την πρώτη κιόλας ημέρα που θα ισχύσουν οι νέοι συντελεστές ΦΠΑ: 23% από 21% ο κανονικός συντελεστής, 11% από 10% ο μειωμένος και 5,5% από 5% ο χαμηλός. Με βάση τους νέους συντελεστές, οι αυξήσεις που δικαιολογούνται στις τελικές τιμές των αγαθών και υπηρεσιών είναι οι εξής:
- 1,65% για τα αγαθά και υπηρεσίες που υπάγονται στον κανονικό συντελεστή.
- 0,91% για τα υπαγόμενα στον μειωμένο συντελεστή.
- 0,48% για τα υπαγόμενα στον χαμηλό συντελεστή ΦΠΑ.
ΤηλεφωνίαΟι λογαριασμοί σταθερής και κινητής τηλεφωνίας θα χρεώνονται, από την ερχόμενη Πέμπτη, ακριβότερα κατά 1,65%, μιας και οι υπηρεσίες αυτές υπάγονται στον κανονικό συντελεστή ΦΠΑ (στο 23% από 21%). Από τα μεσάνυχτα της Τετάρτης προς την Πέμπτη, θα αυξηθούν κατά 1,65% οι τιμές των καυσίμων.
Η βενζίνη θα πωλείται κατά 2,5-3 λεπτά ακριβότερα το λίτρο, ενώ η αύξηση στο πετρέλαιο κίνησης θα κυμανθεί γύρω στα 2-2,5 λεπτά. Έτσι, σύμφωνα με τα στοιχεία του Παρατηρητηρίου Υγρών Καυσίμων:
Η μέση τιμή της αμόλυβδης βενζίνης θα φτάσει τα 1,54 ευρώ το λίτρο, ενώ η μέγιστη τιμή θα φτάσει τα 1,73 ευρώ.
Στο ντίζελ κίνησης η μέση τιμή θα διαμορφωθεί γύρω στα 1,33 ευρώ και η μέγιστη θα φτάσει τα 1,50 ευρώ το λίτρο.
Ανάλογη θα είναι η επιβάρυνση, 1,65%, και στα υπόλοιπα κόστη συντήρησης του αυτοκινήτου (λιπαντικά, σέρβις, συνεργείο κ.λπ).
Ο κλάδος των καυσίμων έχει πληγεί ιδιαίτερα από τις απανωτές αυξήσεις των εμμέσων φόρων (ΦΠΑ και ΕΦΚ). Η τιμή της αμόλυβδης βενζίνης έχει αυξηθεί πάνω από 40% από τις αρχές του χρόνου, αύξηση που σχεδόν αποκλειστικά οφείλεται στις αυξήσεις των φόρων και οι καταναλωτές την πληρώνουν 40-50 λεπτά ακριβότερα σε σχέση με τον περασμένο Ιανουάριο.
Αποτέλεσμα αυτού ήταν να μειωθεί πάνω από 20%, όπως υποστηρίζουν οι φορείς των βενζινοπωλών, η κατανάλωση βενζίνης. Ήδη, λένε, η πτώση της ζήτησης έχει οδηγήσει σε «λουκέτο» πάνω από 500 πρατήρια, ενώ στο «κόκκινο» υπολογίζεται ότι βρίσκονται άλλα τόσα.
Οι μετακινήσεις ανθρώπων, αλλά και οι μεταφορές εμπορευμάτων, θα επιβαρυνθούν από την 1η Ιουλίου επιπρόσθετα και από τις αυξήσεις των διοδίων, που και αυτές οφείλονται στην αύξηση του ΦΠΑ.
Στην Αττική Οδό, τα διόδια αυξάνονται για πρώτη φορά από το 2006, από 10 λεπτά (μοτοσυκλέτες και ΙΧ αυτοκίνητα) έως 40 λεπτά (μεγάλα φορτηγά).
Ακόμα στο τμήμα Αθήνα-Σκάρφεια του ΠΑΘΕ που διαχειρίζεται η Νεα Οδός τα διόδια περίπου κατά 10 λεπτά για τα ΙΧ ενώ οι αυξήσεις είναι μεγαλύτερες για τα φορτηγά.
Ενδεικτικά τα ΙΧ θα πληρώνουν 1,90 ευρώ στις Αφίδνες, 2,35 ευρώ στη Θήβα και 2,25 ευρώ στη Τραγάνα. Ακόμα, στους πλευρικούς σταθμούς διοδίων θα πληρώνουν 1,10 ευρώ στο Καπανδρίτι, 0,80 στη Μαλακάσα, 0,35 στα Οινόφυτα, 0,90 στη Θήβα και 1,80 στη Τραγανα. Επίσης, η Ολυμπία Οδός (Ελευσίνα- Πάτρα) αυξάνει τα διόδια για τα φορτηγά κατά 10 λεπτά σε όλους τους σταθμούς διέλευσης, ενώ η Μορέας (Κόρινθος- Τρίπολη) διατηρεί σταθερά τα διόδια για τις μοτοσικλέτες και αυξάνει κατά 10 λεπτά για τα υπόλοιπα οχήματα. Η Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου (Μαλιακός- Κλειδί) αυξάνει τα διόδια κατά 10 λεπτά στα ΙΧ επιβατικά σε δύο σταθμούς και κατά 10-20 ευρώ στα φορτηγά σε πέντε σταθμούς.
ΤαξίΞεχωριστή περίπτωση αποτελούν οι μετακινήσεις με ταξί, οι οποίες από τα μεσάνυχτα της Τετάρτης προς Πέμπτη θα ακριβύνουν κατά 11%, μιας και ο κλάδος εντάσσεται τώρα σε καθεστώς ΦΠΑ. Η αύξηση αυτή για μια διαδρομή 10 χιλιομέτρων στην Αθήνα, υπό ιδανικές συνθήκες (δηλαδή χωρίς καθυστερήσεις και πρόσθετες χρεώσεις) μεταφράζεται σε επιπλέον 0,71 ευρώ (από 7,05 σε7,76 ευρώ), λόγω της αύξησης στην πτώση της σημαίας (1,16 από 1,05 ευρώ) και της χρέωσης ανά χιλιόμετρο ((0,66 από 0,60 ευρώ).
Βέβαια, στην πραγματικότητα η επιβάρυνση θα είναι υψηλότερη, καθώς αυξάνονται όλα τα κόστη κατά 11% (χρονοχρέωση ανά ώρα, ραδιοταξί, διαδρομές προς και από αεροδρόμια, λιμάνια κλπ, νυχτερινό τιμολόγιο, αποσκευές κ.α.). Στην ίδια κατηγορία ανήκουν και οι δικηγόροι, συμβολαιογράφοι και άμισθοι υποθηκοφύλακες, των οποίων οι υπηρεσίες εντάσσονται στο συντελεστή 23%, που σημαίνει ότι οι αυξήσεις μπορεί να φτάσουν ακόμη και αυτό το ποσοστό. Τα ιατρικά και διαγνωστικά κέντρα εντάχθηκαν στο συντελεστή 11%, μέρος του οποίου σίγουρα θα μετακυλιθεί στους καταναλωτές.
Στην υπόλοιπη αγορά η εικόνα είναι λίγο πιο σύνθετη και οι επιπτώσεις της αύξησης του ΦΠΑ δεν θα γίνουν εμφανείς με όλη τη βαρύτητά τους από τις πρώτες ημέρες του Ιουλίου. Κάποιες μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ διαφημίζουν ότι θα απορροφήσουν για άλλη μια φορά την αύξηση, ενώ άλλες εντείνουν τις προσφορές για να προσελκύσουν τους καταναλωτές.
Το σίγουρο πάντως είναι ότι στα είδη διατροφής και νοικοκυριού (καθαριστικά, χαρτικά, είδη προσωπικής υγιεινής κ.λπ.) οι αυξήσεις θα «περάσουν» στον καταναλωτή σταδιακά μέσα στους επόμενους 1-2 μήνες, ανεξάρτητα από την επικοινωνιακή τακτική και τον «ορυμαγδό προσφορών» που ακολουθούν σήμερα οι μεγάλες εταιρείες του χώρου.
ΤιμολόγιαΠιο «στριμωγμένες» εμφανίζονται οι βιοτεχνικές επιχειρήσεις, οι οποίες πληρώνονται στην πλειονότητά τους με μεταχρονολογημένες επιταγές (5-6 ακόμη και 10-12 μηνών) και τα περιθώρια κέρδους τους είναι ήδη δραστικά μειωμένα.
Όπως επισημαίνει ο πρόεδρος της ΓΣΕΒΕΕ, Δ. Ασημακόπουλος, σε πολλές πρώτες ύλες οι τιμές ήταν σταθερές για 1-1,5 χρόνο λόγω της οικονομικής ύφεσης. Όμως, σήμερα στην Ευρώπη υπάρχει μια ανάκαμψη του οικονομικού περιβάλλοντος και οι αγορές δεν είναι «παγωμένες» όπως στην Ελλάδα.
Οι ευρωπαϊκές αγορές, λοιπόν, αλλά και αυτές εκτός Ευρώπης, αρχίζουν να ανακοστολογούν προς τα πάνω τα προϊόντα τους. Στα είδη ένδυσης και υπόδησης, καθώς και στα διαρκή καταναλωτικά αγαθά (έπιπλα, ηλεκτρικές συσκευές κ.α.) η μετακύλιση του ΦΠΑ από τον λιανοπωλητή στον καταναλωτή είναι ακόμη πιο δύσκολη, ιδίως στα μικρά καταστήματα.
«Ουσιαστικά δεν μπορούμε να τον μετακυλίσουμε, τονίζει ο Δ. Ασημακόπουλος, ενώ οι προμηθευτές μας «φορτώνουν» αμέσως την επιβάρυνση στα τιμολόγια. Έτσι, η μικρή επιχείρηση από τη μία πληρώνει ακριβότερα την προμήθεια των εμπορευμάτων και από την άλλη καταβάλλει υψηλότερους φόρους, περιορίζοντας τα περιθώρια κέρδους, που πλέον για πολλά καταστήματα έχουν φτάσει στα όρια της «μη επιβίωσης».
H νέα αύξηση των φόρων επιβαρύνει ακόμη περισσότερο την ψυχολογία του καταναλωτή, που θα έχει ως αποτέλεσμα την περαιτέρω μείωση των πωλήσεων.
Σύμφωνα με τους πιο μετριοπαθείς υπολογισμούς, ένα νοικοκυριό με μηνιαίες δαπάνες 2.000 ευρώ για καταναλωτικά αγαθά, εξόδους, μετακινήσεις και υπηρεσίες ΔΕΚΟ, θα επιβαρυνθεί με 30-40 ευρώ επιπλέον, δηλαδή με 360-480 ευρώ σε ετήσια βάση. Στο ποσό αυτό θα πρέπει να προστεθούν τουλάχιστον ακόμη 100 ευρώ μηνιαία επιβάρυνση από τις προηγούμενες αυξήσεις του ΦΠΑ και των ειδικών φόρων κατανάλωσης.
Συνολικά, λοιπόν, κατά μέσο όρο η αύξηση της φορολογίας τους τελευταίους μήνες θα επιβαρύνει τον συγκεκριμένο οικογενειακό προϋπολογισμό ίσως και με 150 ευρώ τον μήνα συνολικά, δηλαδή 1.800 ευρώ ετησίως. Στην πραγματικότητα, βέβαια, η δαπάνη είναι μικρότερη, καθώς οι περισσότεροι καταναλωτές έχουν περιορίσει δραστικά τις αγορές τους, τις εξόδους τους για φαγητό και διασκέδαση, αλλά και τις μετακινήσεις με ίδια μέσα.
imerisia
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου