Τρίτη 8 Ιουνίου 2010

Εβδομάδες Ελληνικών Προϊόντων: Η αναγκαία συνεισφορά των αλυσίδων λιανικής της χώρας μας (και όχι μόνο) στην αντιμετώπιση της οικονομικής κρίσης.

Αποτελεί πλέον κοινή πεποίθηση πως η εξαιρετικά επικίνδυνη οικονομική κρίση που πλήττει την χώρα μας επιβάλλει πολλές και σημαντικές αλλαγές στις καθημερινές μας συνήθειες.


Η κρίση αυτή δεν είναι δυνατόν να αντιμετωπιστεί χωρίς την μαζική και συνειδητή δραστηριοποίηση του συντριπτικού μέρους της ελληνικής κοινωνίας.

Μια από τις αλλαγές αυτές αφορά τις επιλογές μας μπροστά στα ράφια των αλυσίδων λιανικής: Πρέπει να επιλέγουμε με σχολαστική επιμονή προϊόντα που παράγονται στην χώρα μας, γιατί αυτό αποτελεί ένα πολύ σημαντικό παράγοντα στην αντιμετώπιση της οικονομικής κρίσης. (Παράκληση να διαβάσετε προσεκτικά το άρθρο μας με τίτλο: Προτιμάτε με επιμονή προϊόντα που παράγονται στην Ελλάδα: Η πιο απλή και πρακτική λύση στα οικονομικά προβλήματα της χώρας μας! 8/3/2010). Το άρθρο αυτό αναδημοσιεύτηκε από δεκάδες bloggers σε ολόκληρη την Ελλάδα και στον απόδημο Ελληνισμό....
Η επιλογή του τελικού καταναλωτή στα προϊόντα που αγοράζει είναι, χωρίς καμιά αμφιβολία, η απόλυτη και καταλυτική δύναμη που μπορεί να σώσει την Ελλάδα, εμάς και τις οικογένειες μας από τον καταστροφικό γκρεμό στον οποίο μας σέρνουν συνειδητά εχθροί και «φίλοι». Εκτός από εμάς τους ίδιους δεν υπάρχει καμιά άλλη άμεση και ρεαλιστική δυνατότητα που θα μας γλυτώσει από τα νύχια των αρπακτικών τα οποία βάλτηκαν να πολλαπλασιάσουν τα αμύθητα πλούτη τους με «εύκολο» πειραματόζωο την Ελλάδα μας.

Εμείς οι ίδιοι πρέπει να συνειδητοποιήσουμε τον κίνδυνο που μας απειλεί και να λειτουργήσουμε με απόλυτη πειθαρχία – έστω για μια και μοναδική φορά ενάντια στην έμφυτη απειθαρχία μας:

Να επιλέγουμε με σχολαστική επιμονή προϊόντα που παράγονται στην Ελλάδα εξετάζοντας δύο βασικά στοιχεία σε κάθε ετικέτα:

(1)      Την ένδειξη «Ελληνικό Προϊόν». Αυτή η ένδειξη προσφέρει 100% σιγουριά ότι το συγκεκριμένο προϊόν έχει παραχθεί στην Ελλάδα.
(2)      Επικουρικά μπορούμε να εξετάζουμε και τον κωδικό αριθμό που υπάρχει σε κάθε ετικέτα (ΕΑΝ Bar Code). Η Ελλάδα χαρακτηρίζεται από τον κωδικό αριθμό που αρχίζει με 520. Ο κωδικός όμως αυτός δεν προσφέρει απόλυτη σιγουριά διότι τον ίδιο κωδικό που αρχίζει με 520 παίρνουν και προϊόντα που εισάγονται «χύμα» και συσκευάζονται στην Ελλάδα! Π.χ. οι φακές Τουρκίας που έρχονται σε τσουβάλια, συσκευάζονται στην Ελλάδα και διατίθενται σε αλυσίδες λιανικής, έχουν μεν την ένδειξη «ΠΡΟΪΟΝ ΤΟΥΡΚΙΑΣ» αλλά επειδή συσκευάζονται στην χώρα μας παίρνουν τον κωδικό (ΕΑΝ Bar Code) της Ελληνικής εταιρίας που τις συσκευάζει και ο κωδικός αυτός αρχίζει (φυσικά) από 520!

Άρα πρέπει οι καταναλωτές να είναι πολύ «ενημερωμένοι» και ευαισθητοποιημένοι ώστε να επιλέγουν με επιμονή προϊόντα που παράγονται στην χώρα μας.

Δεν αρκεί όμως οι τελικοί καταναλωτές να επιδείξουν την απόλυτα αναγκαία πειθαρχία αγοράζοντας προϊόντα που παράγονται στην Ελλάδα – ακόμα κι΄αν πρέπει να τα πληρώσουν ακριβότερα. Ποια αξία έχει ή πειθαρχία του καταναλωτή όταν αποφασίσει να αγοράσει π.χ. ελληνικό χαμομήλι και βρεθεί μπροστά σε ένα ράφι που δεν έχει τίποτα άλλο εκτός από εισαγόμενο;
Άρα δεν αρκεί μόνο ο τελικός καταναλωτής. Δεν αρκούμε μόνο εμείς. Πρέπει και οι αλυσίδες λιανικής που λειτουργούν στην χώρα μας να αποδείξουν με πιο «πρακτικούς» τρόπους πως αντιλαμβάνονται την κρισιμότητα της οικονομικής κατάστασης της χώρας μας και να πάρουν περισσότερες πρωτοβουλίες.

Μια τέτοια ακριβώς πρωτοβουλία είναι η πρόταση που καταθέτουμε: 

Οι μεγαλύτερες αλυσίδες λιανικής της χώρας μας να επιδείξουν έμπρακτα την ευαισθητοποίηση και το κοινωνικό τους πρόσωπο οργανώνοντας  ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΕΒΔΟΜΑΔΕΣ με προϊόντα που παράγονται μόνο στην χώρα μας, χωρίς καμιά απολύτως οικονομική απαίτηση από τους συμμετέχοντες («χορηγίες», «προβολές», «προωθήσεις» κλπ). Τα προϊόντα αυτά πρέπει να είναι πολύ περισσότερα από αυτά που συνήθως έχουν στα ράφια τους, ώστε να δώσουν την ευκαιρία στην Ελληνική παραγωγή να βρει μια (προσωρινή έστω) θέση στα πανάκριβα ράφια τους.

Ο δείκτης ευαισθησίας που πρέπει να επιδείξουν οι Διοικήσεις και οι αγοραστές των κυριότερων αλυσίδων λιανικής της χώρας μας είναι «μετρήσιμος» στην συνείδηση του μέσου καταναλωτή και θα αξιολογηθεί, στην κρίσιμη αυτή οικονομική συγκυρία, πολύ περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη χρήσιμη δραστηριότητα «οικολογικής ευαισθησίας» ή «κοινωνικού προσώπου».  
Υπενθυμίζουμε πως οι μεγαλύτερες αλυσίδες λιανικής που θα μπορούσαν να συμβάλλουν αποφασιστικά στην αντιμετώπιση της οικονομικής κρίσης οργανώνοντας συνεχώς ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΕΒΔΟΜΑΔΕΣ με προϊόντα που παράγονται μόνο στην χώρα μας, είναι οι εξής: 

(1)  Όμιλος Carrefour / Μαρινόπουλος: Ελέγχει ένα δίκτυο που αριθμεί περισσότερα από 500 καταστήματα σε ολόκληρη την Ελλάδα (25 υπερμάρκετ «Carrefour»,  227 σουπερμάρκετ «Carrefour Μαρινόπουλος», 104 «5' Μαρινόπουλος», 78  «Ok Anytime» και 90 «SMILE MARKET») .

(2) Γερμανική αλυσίδα Lidl : Ελέγχει περισσότερα από 200 καταστήματα σε ολόκληρη την Ελλάδα.
(3) ΑΒ Βασιλόπουλος : Επίσης ελέγχει περισσότερα από 200 καταστήματα σε ολόκληρη την Ελλάδα
(4) Σκλαβενίτης: Αν και με σχετικά λίγα καταστήματα, είναι πανίσχυρος στην ευρύτερη περιοχή της Αττικής.
(5) Βερόπουλος : Ελέγχει (συνολικά) 240 περίπου καταστήματα στην Ελλάδα με αξιόλογη παρουσία σε Σκόπια και Σερβία.
(6) ΜΕΤΡΟ – Όμιλος Παντελιάδη: Πλησιάζει τον αριθμό των 100 καταστημάτων (Cash & Carry και Λιανικής πώλησης).
(7) Ατλάντικ : Ελέγχει 167 καταστήματα και εκατοντάδες μικρότερα με το σύστημα franchising
(8) Μασούτης : Πανίσχυρος στην Βόρεια Ελλάδα, ελέγχει περισσότερα από 200 καταστήματα. Ήδη διαθέτει συντριπτικό ποσοστό Ελληνικών προϊόντων (κυρίως τροφίμων σε ποσοστό 80%) με το σλόγκαν Οικονομικά και Ελληνικά .
(9) Makro : Τα λίγα σχετικά καταστήματα Cash & Carry που ανήκουν στον Γερμανικό Όμιλο Metro, διαθέτουν μεγάλη δύναμη και στην Ελληνική αγορά (Σε παγκόσμιο επίπεδο ο Όμιλος βρίσκεται στην τρίτη θέση).

Οι ξένοι Όμιλοι λιανικής που δραστηριοποιούνται στην χώρα μας («Carrefour», «Lidl», «Delhaise», «Metro», «Aldi» κ.α.) έχουν μια ακόμα μεγαλύτερη ευκαιρία να επιδείξουν την «οφειλόμενη»* ευαισθησία και αλληλεγγύη απέναντι στην Ελλάδα: Να οργανώσουν ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΕΒΔΟΜΑΔΕΣ στις χώρες τους!

Θα αποτελούσε πολύ μεγάλη βοήθεια για την Ελληνική οικονομία εάν οι μεγάλοι, ξένοι Όμιλοι που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα έκαναν στις χώρες τους (Γερμανία, Γαλλία, Βέλγιο, Αυστρία) «Εβδομάδες Ελληνικών Προϊόντων». Με τον τρόπο αυτό θα πρόσφεραν πρακτική και ουσιαστική βοήθεια, κάτι που φυσικά θα «αναγνωριζόταν» από την Ελληνική κοινωνία.

Δεν μπορούμε όμως να ζητάμε «ευαισθησία» απέναντι στα κρίσιμα οικονομικά μας προβλήματα από ξένους μεγάλους οικονομικούς Ομίλους, αν πρώτοι εμείς δεν δώσουμε το καλό παράδειγμα.   

Το φθινόπωρο που πλησιάζει θα είναι πολύ δύσκολο. Ας κινηθούμε από τώρα με την μεγαλύτερη δυνατή ταχύτητα:

(1) Προτιμάμε με επιμονή προϊόντα που παράγονται στην Ελλάδα.

(2) Περιμένουμε από τις μεγαλύτερες αλυσίδες καταστημάτων της χώρας μας να οργανώσουν «Εβδομάδες Ελληνικών Προϊόντων» δίνοντας πολύτιμο χώρο σε Έλληνες παραγωγούς και ταυτόχρονα μια βαθειά ανάσα στην Εθνική μας Οικονομία που κινδυνεύει με ανακοπή!


Λεωνίδας Κουμάκης**
8 Ιουνίου 2010




*Η «οφειλόμενη» ευαισθησία της Ευρώπης και όλου του κόσμου απέναντι στην Ελλάδα εξηγείται πειστικά από τον «πατέρα της νουβέλ βαγκ» Ζαν-Λυκ Γκοντάρ :

 «Η Δύση οφείλει πολλά στην Ελλάδα, τη χώρα της φιλοσοφίας, της δημοκρατίας, της αρχαίας τραγωδίας. Ξεχνάμε πάντα τους δεσμούς ανάμεσα στην τραγωδία και στη δημοκρατία. Χωρίς τον Σοφοκλή δεν θα υπήρχε ο Περικλής. Χωρίς τον Περικλή δεν θα υπήρχε ο Σοφοκλής. Ο κόσμος της τεχνολογίας μέσα στον οποίο ζούμε χρωστά τα πάντα στην Ελλάδα. Ποιος εφηύρε τη λογική; Ο Αριστοτέλης. Ο Α ισχυρίζεται το Β. Ο Α διαθέτει θετικό χαρακτηριστικό. Άρα ο ισχυρισμός Β είναι αληθινός. Αφού το είπε ο Αριστοτέλης έτσι θα είναι. Λογική. Είναι αυτό που οι κυρίαρχες δυνάμεις ολημερίς φροντίζουν ώστε να μην υπάρχει καμία αντίδραση, ώστε να λειτουργούμε κάτω από μια ίδια λογική. Σωστά είχε πει η γερμανοεβραία συγγραφέας Χάνα Αρεντ ότι η λογική παροτρύνει τον ολοκληρωτισμό. Επομένως όλος ο κόσμος χρωστά χρήματα στην Ελλάδα. Αυτή η χώρα θα μπορούσε να απαιτήσει εκατομμύρια των εκατομμυρίων από όλους για τα συγγραφικά δικαιώματα των αρχαίων. Και θα ήταν απολύτως λογικό να της δοθούν. Αμέσως. Οι Έλληνες επίσης κατηγορούνται ως ψεύτες. Αυτό μου θυμίζει έναν παλιό συλλογισμό που μαθαίναμε στο σχολείο: Επαμεινώνδας είναι ψεύτης και εφόσον όλοι οι Έλληνες είναι ψεύτες, άρα ο Επαμεινώνδας είναι Έλληνας. Δεν έχουμε προχωρήσει και πολύ από τότε».


**Ο Λεωνίδας Κουμάκης, γεννήθηκε στην Κωνσταντινούπολη. Σπούδασε Νομικά στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και επί τρεις δεκαετίες, με την ιδιότητα του Διευθυντού Εξαγωγών Ελληνικής Οινοβιομηχανίας, ταξίδευσε στις 4 από τις 5 ηπείρους του πλανήτη μας, δημιουργώντας ένα εκτεταμένο δίκτυο διανομής σε 32 χώρες. Είναι συγγραφέας των βιβλίων «Το Θαύμα-Μια πραγματική ιστορία» (1992, η τέταρτη έκδοση το 2008) και «Ματιές στις ρίζες του Ελληνισμού» (1997).   


Δεν υπάρχουν σχόλια: